CybersecurityHome officePoradyTechnologia

Praca zdalna – co zrobić, aby była ona przyjemna i bezpieczna

Safebit.pl | Praca zdalna

Ostatnie wydarzenia na świecie zwiększyły zapotrzebowanie na pracę zdalną. Każdy, kto pracuje przy komputerze, to teraz tak naprawdę powinien pracować zdalnie. I nie oznacza tutaj, że możemy iść do kawiarni i sobie popracować. Niestety, nadeszły cięższe czasy i musimy to robić przeważnie z własnego mieszkania. Nie każdy miał wcześniej taką możliwość, a już na pewno większość z Was nie musiała (lub nie mogła) pracować zdalnie przez co najmniej 2 tygodnie. Dlatego warto sobie w tym  momencie odpowiedzieć na pytanie, co zrobić, aby praca zdalna była przyjemna dla nas oraz bezpieczna?

Kilka porad, aby praca zdalna była przyjemniejsza

1. Zacznij wcześniej

Podczas pracy w biurze poranne dojazdy mogą pomóc ci się obudzić i poczuć gotowość do pracy, zanim dotrzesz do biurka. Jednak w domu przejście z poduszki do komputera może być znacznie cięższe.

Wierzcie lub nie, ale jednym ze sposobów wydajnej pracy z domu jest zacząć swoją pracę, jak tylko się obudzisz. Gdy reszta rodziny jeszcze śpi, Ty będziesz miał parę chwil spokoju i ciszy, którą możesz wykorzystać do produktywnej pracy. Rozpoczęcie pracy z samego rana może być kluczem do stopniowego rozwijania jej w ciągu dnia. W przeciwnym razie, zanim zaczniesz pracę, to będziesz musiał lub musiała zrobić śniadanie, zjeść, pobawić się chwilę z dziećmi i pozwolisz, aby poranne rozpraszacze osłabiły Twoją motywację.

2. Udawaj, że jesteś w biurze

Przyzwyczajenie się do pracy w biurze może zwiększyć produktywność, dlatego nie ma powodu, aby przestawać czuć się jak w biurze podczas pracy zdalnej. Siedząc przy komputerze ubranym w piżamie, podświadomie wmawiamy sobie, że to nie jest czas na skupienie, ale raczej na rozluźnienie, co prowadzi do prokrastynacji i zmniejsza motywację do pracy.

Pracując w domu, rób wszystko, co musisz zrobić, aby przygotować się pracy w biurze: ustaw budzik, zaparz (lub idź po) kawę i ubierz ubrania, które założyłbyś / założyłabyś do pracy. Przeglądarki internetowe, takie jak Google Chrome, pozwalają nawet skonfigurować wiele kont z różnymi paskami narzędzi u góry – na przykład pasek narzędzi dla domu i osobny pasek narzędzi do pracy.

Safebit | Praca zdalna

3. Zaplanuj swój dzień.

Pracując w domu, jesteś swoim osobistym menedżerem. Bez takich rzeczy, jak osobisty plan dnia, możesz szybko stracić koncentrację lub się wypalić.

Aby dotrzymać swojego planu, porozpisuj sobie to, co zrobisz i kiedy w ciągu dnia. Zacznij od najbardziej wymagających rzeczy z samego rana i zrób to jako pierwszą rzecz. Jeśli masz kalendarz online, twórz swoje wydarzenia i przypomnienia, które podpowiadają, kiedy przełączyć się na inne zadanie.

4. Wybierz swoje miejsce do pracy

Jeżeli masz możliwość pracy w osobnym pokoju, gdzie nikt nie będzie Ci przeszkadzać – wykorzystaj to. To znacznie ułatwia pracę zdalną. Jeżeli natomiast nie masz takiej możliwości i musisz pracować tam, gdzie czas spędzają inni domownicy, spróbuj znaleźć swój własny kąt i mówiąc kolokwialnie „zabunkruj się” tam. Załóż słuchawki, włącz swoja ulubioną muzykę, przygotuj sobie kawę lub herbatę i dogadaj się ze swoimi domownikami, żeby nie przeszkadzali Ci w pracy, chociaż ze swojego doświadczenia wiem, że może czasami może być ciężko, gdy wokoło biega dwójka energicznych dzieciaków 🙂 Ale czy masz inne wyjście?

5. Skup się na swoich zadaniach i unikaj serwisów społecznościowych

Bardzo łatwo pracując zdalnie, jest wpaść w wir przeglądania serwisów społecznościowych. Zostały one zaprojektowane tak, aby ułatwić nam szybkie i łatwe przeglądanie. Jednak w pracy ta wygoda może być szkodliwa dla naszej wydajności.

Aby zminimalizować ryzyko, że będziemy spędzać dużo czasu, przeglądając sieci społecznościowe w godzinach pracy, usuń je ze skrótów przeglądarki i wyloguj się z każdego konta. Możesz także skorzystać ze wtyczek do przeglądarek, które blokują różne strony na czas pracy. Jedną z takich wtyczek, dostępnych na przeglądarki Chrome, Brave oraz Firefox jest Block Site, w którym wpisujemy sobie listę serwisów społecznościowych lub informacyjnych i możemy poprosić swojego małżonka o wpisanie hasła, bez którego nie będziemy w stanie ich przeglądać.

Kilka porad, aby praca zdalna była bezpieczna

1. Aktualne oprogramowanie

Pracują na swoim czy firmowym komputerze, upewnij się, że ma ono zainstalowane najnowsze oprogramowanie oraz że nasz system operacyjny jest w pełni zaktualizowany.

2. Antywirus

Każdy komputer działający pod systemem Windows powinien mieć zainstalowany program antywirusowy. Pomaga Ci on w ochronie przed złośliwym oprogramowaniem. Jeżeli korzystasz z systemu Windows 10, to wiedz, że ma on wbudowany bardzo dobry mechanizm obrony przed złośliwym oprogramowaniem. Upewnij się tylko, że jest on aktualny.

3. Szyfrowanie

Jeżeli dane Twojej firmy lub Twoich klientów będziesz teraz przechowywać na swoim komputerze, to upewnij się, że nośniki, na którym je trzymasz, są zaszyfrowane. Jeżeli nie potrafisz tego zrobić samemu, to daj znać swojemu działu IT, że masz taką potrzebę.

4. Użytkowanie komputera

Pracując na komputerze, do którego dostęp mają inne osoby, upewnij się, że Twoje konto ma dobre hasło oraz blokuj komputer za każdym razem, gdy odchodzisz od niego. Nie chcesz, chyba żeby losowe znaki wciśnięte przez kota lub małe dziecko poszły jako mail do szefa 🙂 Dodatkowo minimalizujesz w ten sposób ryzyko utraty danych przez przypadkowe wyłączenie programu lub samego komputera.

5. WiFi

Korzystając ze swojej sieci WiFi do pracy zdalnej, upewnij się, że ma ono silne i długie hasło, które będzie nie do odgadnięcia przez Twojego sąsiada, który też musi teraz zostać w domu.

6. Uważaj na hieny

Niestety, nawet w kryzysowych sytuacjach znajdą się osoby, które będą chciały nas okraść lub nam dodatkowo zaszkodzić. Musisz więc szczególnie zwracać uwagę na fałszywe e-maile, które do Ciebie docierają i nie działać emocjonalnie. Wystrzegaj się ataków phishingowych. Wstrzymaj się, zanim klikniesz w link w wiadomości e-mail. W razie potrzeby weryfikuj wiadomości telefonicznie lub osobiście.

7. Kopie zapasowe

Zanim zaczniesz pracę zdalną przez dłuższy okres, upewnij się, że masz zrobioną kopię zapasową swoich najważniejszych dokumentów czy danych. Pracując zdalnie w domu mamy dodatkowe ryzyko uszkodzenia komputera czy to przez domowników, psa, kota, czy zalanie herbatą. Pamiętaj, że ludzie dzielą się na 2 typy: tych, którzy robią kopie zapasowe i tych, którzy dopiero zaczną.

Podsumowanie

Musimy pamiętać to, że praca zdalna ma swoje plusy i minusy. Dbanie o bezpieczeństwo danych w swoim biurze domowym podczas pracy zdalnej jest tak samo ważne, jak w miejscu pracy. Mam nadzieję, że powyższe wskazówki umilą Ci pracę w tych trudnych czasach oraz sprawią, że będzie ona także bardziej bezpieczna. Jeżeli Ty masz jakieś wskazówki, napisz proszę w komentarzu 🙂

Jeżeli chcesz wprowadzić system pracy zdalnej w swojej firmie i potrzebujesz dodatkowych porad, to skontaktuj się z nami.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *