CybersecurityTechnologia

Przeszkoleni pracownicy to pierwsza linia obrony w bezpieczeństwie IT

SafeBIT | Przeszkoleni pracownicy to pierwsza linia obrony w bezpieczeństwie IT

Jeżeli prowadzisz swoją działalność, nieważne jakiej wielkości, nawet jednoosobową, bezpieczeństwo informatyczne jest ważnym aspektem prowadzenia biznesu. Wycieki danych i inne incydenty związane z cyberbezpieczeństwem mogą kosztować bardzo dużo pieniędzy, ugodzić w reputację firmy i poważnie zaszkodzić relacjom z klientami.

Posiadanie strategii bezpieczeństwa informatycznego może ogromnie zmienić i pomóc zmniejszyć ryzyko związane z działaniem w erze cyfrowej, nawet jeśli Twoja firma nie jest aktywna w Internecie. Często pomijanym elementem tych strategii jest to, jak pracownicy podchodzą do kwestii cyberbezpieczeństwa. Twoi pracownicy często stanowią pierwszą linię obrony przed naruszeniem bezpieczeństwa informatycznego.

Inwestowanie czasu i zasobów w szkolenie swoich pracowników w zakresie zdrowych praktyk cyberbezpieczeństwa może mieć ogromny wpływ na ochronę danych firmy, ponieważ wiele zagrożeń bezpieczeństwa może być spowodowanych przez pracowników.

Podczas gdy szkolenie personelu powinno być dopasowane dla konkretnej firmy, istnieje kilka podstawowych zasad, które powinien znać każdy pracownik. Nawet jeżeli niektóre szkolenia wydają się przedstawiać podstawową wiedzę, w dalszym ciągu są osoby, które dalej nie stosują podstawowych zasad bezpieczeństwa.

Hasła

Silne hasła są niezbędne, jeśli chodzi o ochronę dostępu do poczty e-mail, baz danych, systemów komputerowych, aplikacji, banków itp. Słabe hasła ułatwiają cyberprzestępcom uzyskanie dostępu do danych, do których nie powinny mieć dostępu.

Należy także pamiętać, aby ZAWSZE zmieniać domyślne hasło na nowych urządzeniach lub świeżo zainstalowanym oprogramowaniu, ponieważ hasła te, cyberprzestępcy mogą łatwo odgadnąć lub znaleźć w Internecie.

Gdy pracownicy tworzą swoje hasła, powinni zaprojektować hasło o długości co najmniej 10 znaków zawierające duże litery, małe litery, cyfry lub symbole.

Jeszcze do niedawna istniało przekonanie, że hasło 8-znakowe złożone z małej, dużej litery, znaków specjalnych i cyfr jest super bezpieczne. Niestety, dzisiejsza technologia pozwala na łamanie takich haseł w ciągu kilku godzin. Dlatego należy posiadać długie hasło, które nie musi być bardzo skomplikowane, ale musi być trudne lub niemożliwe do odgadnięcia. Wystarczy wpisać hasło 10-12 znakowe, a czas łamania takiego hasła wzrośnie od kilku miesięcy do kilku dekad.

To coś więcej niż tylko tworzenie hasła. Chodzi także o to, w jaki sposób pracownicy z nich korzystają. Ludzie powinni być zobowiązani do okresowej zmiany haseł, aby trudniej było odgadnąć hasło. Hasła nie powinny być zapisywane na papierze, szczególnie w biurze, w których hasło może być widoczne dla każdego.

Użytkownicy powinni unikać używania tych samych haseł na wielu kontach na różnych portalach. Jeżeli użyjemy tego samego hasła do sklepu internetowego, który został zaatakowany i banku, to przestępcy mogą w ten sposób łatwo zalogować się na nasze konto. Ponadto pracownicy nie powinni używać haseł używanych w pracy w celach prywatnych i ani udostępniać ich nikomu.

Obejmuje to także przechowywanie haseł w pliku tekstowym na komputerze. Jeśli ktoś uzyska dostęp do twojej sieci, będzie mógł łatwo znaleźć hasła zapisane w pliku. Najlepszą metodą na zapisywanie haseł jest używanie menedżera haseł.

Jest to specjalne oprogramowanie, które służy do przechowywania haseł do różnych serwisów. Wystarczy ustawić silne hasło początkowe, a resztę haseł zapisywać w programie, dzięki czemu unikamy zapamiętywania silnych haseł oraz zapisywania ich na papier. Przykłady takich aplikacji to KeePass, LastPass, 1password.

Bezpieczne używanie sieci Wi-Fi

Bez względu na branżę, w której pracujesz, prawdopodobnie zdarzyło Ci się wykonywać pracę poza biurem. Dzisiaj wydaje się, że sieci bezprzewodowe są wszędzie. Stacje benzynowe, kawiarnie, restauracje czy lotniska oferują darmowe Wi-Fi. Wszyscy lubimy darmowe Wi-Fi, prawda?

Niestety, rosnąca popularność przynosi także problemy, a użytkownicy ogólnodostępnych sieci Wi-Fi muszą zachować szczególną ostrożność, aby uniknąć czyhających na nas zagrożeń.

Zapewne wielu z Was łączyło się kiedyś z siecią Wi-Fi od McDonalda, KFC, Starbucks. Wystarczy, że cyberprzestępca stworzy sieć Wi-Fi nazwie np. McDonald, to nasze urządzenia automatycznie będą chciały się połączyć z taką siecią, ponieważ mają zapamiętane, że już się w sieci o takiej nazwie łączyły. Wtedy wszelkie dane są kontrolowane przez cyberprzestępcę.

Dlatego, łącząc się z ogólnodostępną siecią Wi-Fi, zawsze powinno używać się sieci VPN Twojej firmy lub zewnętrznego dostawcy i unikać przesyłania poufnych informacji takich jak hasła, numery kart lub dokonywania transakcji finansowych. Twoja firma nie ma własnego VPN? Skontaktuj się z nami.

Czyste biurko

Pomimo tego, że brzmi to trywialnie, ale utrzymywanie czystego biurka jest często pomijane, gdy mówimy o bezpieczeństwie informatycznym. To także idealne miejsce na rozpoczęcie dyskusji z pracownikami.

Pracownicy mający zagracone biurko mają tendencję do zostawiania pendrive’ów, przenośnych dysków czy smartfonów na widoku. Często także, zapominają fizycznie zabezpieczyć swoje komputery i laptopy, więc zostają one dostępne dla każdego.

Jednym z ważnych elementów bezpieczeństwa informatycznego jest dbanie o to, żeby komputery i urządzenia były zablokowane, gdy z nich nie korzystamy. Idziesz na przerwę na kawę, do toalety, do kolegi lub koleżanki z innego pokoju? Pamiętaj o tym, żeby zawsze zablokować swój komputer czy smartphone.

Rozrzucone po biurku dokumenty, również mogą być cenną informacją dla cyberprzestępców. Dodatkowo niepotrzebne już dokumenty, które zalegają nam na biurku, nie powinno się wyrzucać bezpośrednio do kosza, ale należy usunąć je za pomocą niszczarki.

W dzisiejszym dynamicznym świecie, w którym pracownicy często są w ruchu, dużo czasu wymaga ustalenie, czy dokumenty, pendrive, dyski USB pozostawione na biurku nie zawierają wrażliwych danych. Zamiast podejmować ryzyko, należy utrzymywać w firmie zasadę czystego biurka i upewnić się, że nasze dokumenty czy dane są schowane i zabezpieczone.

Phishing

Phishing jest to metoda oszustwa, w której przestępca podszywa się pod inną osobę lub instytucję w celu wyłudzenia określonych informacji (np. danych logowania, szczegółów karty kredytowej) albo nakłonienia ofiary do określonych działań.

Powszechnym metodą, jaką napastnicy próbują uzyskać nas oszukać, aby zdobyć dostęp do poufnych informacji, jest wysłanie fałszywego e-maila. Pracownicy muszą być przeszkoleni w zakresie rozpoznawania podejrzanych wiadomości e-mail lub prób wyłudzania informacji i wiedzieć, jak skutecznie zareagować na tego typu incydenty.

Ważne jest także to, aby Twoi pracownicy wiedzieli, że nigdy nie należy pobierać żadnych plików ani nie klikać w linki z wiadomości e-maili, chyba że są w 100% pewni, że e-mail, którego dostaliśmy, nie jest sfałszowany. Te same zasady dotyczą także wiadomości SMS.

Phishing jest w tym momencie najbardziej rozpowszechnioną formą próby ataków na przedsiębiorstwa i urzędy. Praktycznie codziennie polskie firmy oraz zwykli użytkownicy Internetu są atakowani poprzez właśnie phishing.

Niestety skala coraz bardziej rośnie, ponieważ jest to niezwykle opłacalny interes, na którym cyberprzestępcy zarabiają dużo pieniędzy. Co więcej, jeżeli użytkownicy nie są wyszkoleni w wykrywaniu tego typu zagrożeń, jest to stosunkowo łatwy do przeprowadzenia atak.

Bezpieczeństwo urządzeń mobilnych

Bezpieczeństwo urządzeń mobilnych staje się coraz większym problemem, ponieważ coraz więcej firm akceptuje podejście Bring Your Own Device (BYOD), czyli przynoszenie do pracy swojego sprzętu takiego jak smartphone czy laptop.

Pozwalają one pracownikom połączyć się własnymi, prywatnymi urządzeniami z siecią firmową. Nawet w przypadkach, gdy firma nie akceptuje polityki BYOD, pracownicy często znajdują sposób na zalogowanie się w sieciach biznesowych.

Dzięki urządzeniom osobistym, które mają dostęp do sieci firmowych, firmy muszą teraz chronić te urządzenia, które nie są całkowicie pod ich kontrolą, co otwiera biznes na większe ryzyko.

Bardzo ważne w tym kontekście jest to, aby firma miała przygotowaną odpowiednią procedurę dla tego typu praktyk. Należy zastanowić się, czy można zaakceptować takie ryzyko, że gdy urządzenie zostanie skradzione lub zgubione, to czy żadne poufne dane się na nim nie znajdują.

Powierzenie ochrony danych specjalistycznej firmie

Współpraca ze specjalistyczną firmą, taką jak SafeBIT, która koncentruje się na bezpieczeństwie systemów informatycznych może wzmocnić cyberbezpieczeństwo. Dotyczy to szczególnie pracowników przedsiębiorstwa.

Należy pamiętać, że nawet najlepsze narzędzia i rozwiązania na świecie nie ochronią Twojej firmy przed każdym atakiem. Czynnik ludzki jest nadal bardzo niebezpieczny, a wielu pracowników w dalszym ciągu nie przestrzega dobrych praktyk cyberbezpieczeństwa.

Współpraca taka ma sens, ponieważ służy ona jako kopia zapasowa przy zapobieganiu incydentom bezpieczeństwa, które mogą być powodowane przez pracowników oraz do łagodzenia szkód, gdy już nastąpi włamanie.

Oto kilka korzyści, jakie może przynieść współpraca z firmą SafeBIT:

  • Zapewnienie ciągłej aktualizacji oraz sprawnie działające środowisko ochrony antywirusowej
  • Aktualizowanie na bieżąco systemu operacyjnego oraz oprogramowania
  • Monitoring połączeń internetowych wchodzących i wychodzących z firmy w celu wykrywania włamań
  • Podnoszenie świadomości cyberbezpieczeństwa wśród pracowników
  • Ochrona urządzeń mobilnych

Edukacja i technologia: udana kombinacja

W momencie, gdy Twoja firma rozpoczyna działania, mające na celu poprawić i usprawnić bezpieczeństwo informatyczne, wszystko tak naprawdę zaczyna się od wyszkolenia swoich pracowników. Tych kilka wskazówek zawartych w tym artykule może sprawić, że poufne dane nie wpadną w niepowołane ręce.

Przeszkolony personel potrafi aktywnie zidentyfikować i udaremnić potencjalny atak, a także wie, jak postępować, jeśli atak się powiedzie. W tym wypadku może także pomóc zewnętrzny dostawca usług informatycznych, dzięki któremu można wyeliminować potrzebę utrzymywania przez Twoją firmę najnowszego oprogramowania antywirusowego, aktualizowania oprogramowania czy utrzymywanie technologii monitorowania aktywności w sieci i wczesnego reagowania.

Nie trzeba także poświęcać niezbędnego czasu na wdrożenia czy zarządzania takimi rozwiązaniami, które często wykraczają poza możliwości i doświadczenie wewnętrznych zespołów.

Stosowanie niezbędnych środków bezpieczeństwa informatycznego ma kluczowe znaczenie dla długoterminowego sukcesu firmy. W dzisiejszym świecie zaawansowanych cyberprzestępców, którzy coraz częściej próbują łamać zabezpieczenia informatyczne sieci firmowych, poufne informacje zawsze będą zagrożone.  

Firmy muszą podjąć niezbędne kroki w celu ochrony ich własności intelektualnej, ich poufnych informacji i ich reputacji, a jednocześnie chronić pracowników, klientów i partnerów biznesowych.

Źródła:

https://medium.com/@wbranton/training-staff-is-the-first-line-of-defense-in-it-security-2b61a9ffb18e

https://www.avanan.com/resources/cybersecurity-tips-for-employees

https://www.cybintsolutions.com/10-important-cyber-security-tips-users/

https://www.cwlsystems.co.uk/hubfs/Whitepapers/Cybersecurity_tips_for_Employees_002.pdf?hsCtaTracking=04c0a898-dd44-4012-ac73-7a3236c786d8%7C082da8ee-e747-42b2-92f7-dc26c62175ef

Masz jakieś pytania? Skontaktuj się z nami!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *